woensdag 15 februari 2012

Allergietest

Afgelopen week onderging ik een allergietest in het VU medisch centrum in Amsterdam. In deze blogpost zal ik wat over zo'n allergietest vertellen en hoe ik het heb ervaren.

Allereerst heb ik al mijn hele leven last gehad van eczeem, er waren wel perioden dat het minder was maar sinds ik de puberteit echt in kwam begon het weer op te spelen. Afgelopen jaar heb ik dan ook veel allergische reacties gehad in de vorm van eczeem op veel producten dus mijn dermotoloog verwees mij door naar het VU om daar dus een allergietest te ondergaan. Ik heb al eens eerder een allergietest gehad in het plaatselijke ziekenhuis en daar kwam dus al 'Lanolin alcohol' uit, wat uit deze laatste test ook al bleek. Toch is de allergietest in het VU een stuk uitgebreider en daarom ging ik daar nu heen.

Een aantal weken voordat ik naar het VU ging kreeg ik al een brief thuisgestuurd, met een hele vragenlijst die van belang was voor het onderzoek. Bij de eerste afspraak moest je deze vragenlijst ingevuld hebben en meenemen.

Nou mijn eerste afspraak was dus vorige week dinsdag. Het begon met een gesprek met de dokter, daarna kreeg ik allemaal plakkertjes op mijn rug geplakt met elk een stofje erop. Deze plakkertjes mochten niet nat worden.

Twee dagen later kwam ik terug, de plakkertjes gingen er allemaal af, elk stukje waar zo'n stof op geplakt was werd aangegeven. Daarna moest ik even wachten en kreeg ik een ander soort allergietest, deze allergietest was niet voor stoffen/ingrediënten maar voor dingen als voedsel en huisdieren. Mijn onderarmen werden gemarkeerd met aan de linkerkant 1 t/m 18 en aan de rechterkant 3 t/m 10. Bij elk cijfertje kreeg ik een druppeltje vloeistof erop en daarna kreeg ik een klein prikje in elk druppeltje. Hierna moest ik nog een kwartiertje wachten op een reactie. Als ik een reactie als een soort muggenbult zou krijgen zou dit betekenen dat ik er allergisch voor was. Een kwartier later kwam de dokter weer en noteerde waar ik allemaal 'positief' dus allergisch voor gereageerd had, dit was best veel..

Vrijdag, dus een dag later, kwam ik weer terug. Deze dag werd mijn rug afgelezen en werd er genoteerd waar ik op mijn rug op gereageerd had. Daarna moest ik weer even wachten en kreeg ik weer een gesprek met de dokter. Hier kreeg ik de resultaten te horen waar ik allergisch voor was en kreeg ik adviezen voor wat voor soort producten ik kon gebruiken. Uit de testen bleek dat ik o.a allergisch was voor katten/honden/huisstofmijt/cocamidopropyl betaïne/lanolin alcohol/appel en nog meer, toch kan het zo zijn dat ik nu niet voor bijvoorbeeld katten zou reageren en later weer wel, ik heb er gewoon aanleg voor (het zit in mijn bloed) maar het betekend niet dat ik er nu persé op zou moeten reageren.

Maandag besloot ik weer terug te komen om te kijken of er nog wat veranderd was op mijn rug, dit kan namelijk wel voorkomen maar bleek bij mij niet het geval. Dus daarna kon ik gewoon weer gaan.

Ik ben eigenlijk best wel blij dat ik sowieso weet waardoor mijn allergische reacties afgelopen jaar vooral door kwamen: Cocamidopropyl betaïne (ofzo) Dit blijkt een goedkoop schuimmakend ingrediënt te zijn, wat dus in bijna alles zit. Zoals: Tandpasta, douchegel, zeep, shampoo en zelfs lenzenvloeistof. Gelukkig zijn er ook producten die dit ingrediënt niet bevatten. Zoals Eucerin (met de blauwe dop!) en Dermolin. Deze producten zal ik dan ook voortaan moeten gebruiken.

Ik moet erbij zeggen dat ik wel blij ben met de snelheid in het VU. De eerste afspraak moest ik weliswaar wel lang wachten maar die afspraken daarna was ik bijna gelijk aan de beurt. Alleen heb ik afentoe tussendoor moeten wachten maar dat hoort gewoon bij de test zelf.

Nouja ik hoop dat jullie deze blogpost een beetje interessant vonden, en vooral voor mensen die zelf last hebben van veel allergische reacties (hoeft niet in de vorm van eczeem) raadt ik wel aan een allergietest te laten doen. Misschien als je niet naar de dermatoloog gaat iniedergeval proberen bij de huisarts? Ik moet toch zeggen dat men je niet snel zal doorsturen naar het VU, aangezien het bij mij ook wel al een tijdje duurde. Ik ben toch blij dat ik uiteindelijk ben doorgestuurd :)

xoxo Mandy

4 opmerkingen:

  1. Heel veel sterkte ermee, ik heb ook vroeger allergietesten gedaan. Ik was vroeger allergisch voor rubber. Maar daar heb ik nu niet meer last van. Nu alleen nog hooikoorts/ graspollen. Gebruik nu aloe vera en mijn huid voelt goed. Het is 90% aloe vera. Veel mensen met allergie varen hier wel bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je bent goed bezig zie ik. Wil je een keertje meekijken hoe ik workshops geef?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook een allergietest gehad toen ik wat jonger was. Ging precies zo met die bultjes. Ik bleek allergisch voor honden/katten/paarden/huisstofmijt en wat verschillende soorten pollen te zijn. Ik krijg er gewoon neusspray voor, maar het lijkt me wel erg als je voor bepaalde stoffen in zeep enzo allergisch bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je er gewoon neusspray voor krijgt, dat scheelt weer =) Het is ook erg lastig om allergisch te zijn voor stoffen in zeep enzo, ook vooral omdat ik nu veel minder kan kiezen.. De klachten zijn er nog steeds trouwens :( Maar ik ben weer uitgenodigd voor een allergietest speciaal voor mensen die allergisch zijn voor cocamidopropyl betaine omdat blijkt dat er nog meer zelfde stofjes zijn onder andere namen die in het verleden nog niet getest waren ofzo? xD Dus dat wordt weer een weekje heen en weer reizen.

      Verwijderen